سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2741974

  بازدید امروز : 518

  بازدید دیروز : 141

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
یاد خدا، لذّت دوستداران [ خدا ] است . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 89/12/4::: ساعت 12:56 عصر

بعضی از کارهایی که امروزه شکل خرافات دارند و ما نمی دانیم کدامند؟
در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
1- ملاک شناخت حقیقت در حوزه معارف دینى دو منبع اصلى وحى و عقل است. اگر هر یک از عقل یا وحى موضوعى را تأیید نمود به عنوان حقیقت مى‏پذیریم. البته باید توجه داشت که استفاده از عقل و وحى ضوابطى دارد که دانشمندان مسلمان در تنقیح آن ضوابط زحمات بسیارى کشیده‏اند و باید به آن ضوابط توجه نمود.

2- در این خصوص توجه به چند نکته لازم است:
اول، عقل توانایى درک همه‏ى حقایق را ندارد و یکى از حکمت‏هاى نیاز به وحى نیز همین نکته مى‏باشد.
دوم، علوم تجربى در حوزه خودش قابل استناد است که البته محدود به امور مادى مى‏باشد.
سوم، عدم درک یک چیز موجب انکار آن نمى‏شود، اگر در روایات معتبر براى انگشتر عقیق خواصى ذکر شده که ما از درک آن از طریق عقل یا تجربه عاجزیم، نباید منکر گردیم. چرا که از یک سو عقل ناتوان است و از سوى دیگر بسیارى از امور به مرور زمان در علوم تجربى روشن مى‏گردد. ما به استناد علم کامل و عصمت معصومین (ع) از کلمات آنان تبعیت مى‏کنیم و علم و عصمت آنان را با ادله قطعى، عقلى و نقلى اثبات مى‏کنیم. بنابر این در شناخت خرافه از حقیقت تکیه‏گاه اصلى معیارهاى شناخت است.

3- نحوه ی برخورد پیامبر اکرم با چند نمونه از خرافات:
یگانه فرزند ذکور حضرت پیامبر، به نام» ابراهیم «درگذشت. پیامبر در مرگ وى غمگین و درد مند بود و بى اختیار اشک از گوشه چشمان او سرازیر مى‏شد. روز مرگ او آفتاب گرفت، مردم گرفتگى خورشید را نشانه عظمت مصیبت پیامبر دانستند. پیامبر به بالاى منبر رفت و فرمود: آفتاب و ماه، دو نشانه بزرگ از قدرت خدا هستند و سر به فرمان او دارند، هرگز براى مرگ و زندگى کسى نمى‏گیرند. هر موقع ماه و آفتاب گرفت، نماز آیات بخوانید. در این لحظه از منبر پایین آمد، و با مردم نماز آیات خواند.
سنّ محمد (ص)، چهار ساله بود و در صحرا زیر نظر دایه و مادر رضاعى خود» حلیمه «زندگى مى‏نمود، از مادر خود خواست که همراه برادران رضاعى خود به صحرا رود.» حلیمه «مى‏گوید: فرداى آن روز، محمد را شستشو دادم، و به موهایش روغن زدم، به چشمانش سرمه کشیدم، براى این که دیوهاى صحرا به او صدمه نرسانند، یک مهره یمانى که در نخ قرار گرفته بود، براى محافظت به گردن او آویختم. محمد (ص) مهره را از گردن در آورد و به مادر خود چنین گفت: مادر جان آرام، خداى من که پیوسته با من است، نگهدار و حافظ من است.
پیامبران آمده اند تا قدرت فکرى بشر را تقویت کنند و با هر گونه خرافات به هر رنگ باشد، حتى اگر به پیشرفت اهدافشان کمک کند سرسختانه مبارزه نمایند.
فروغ ابدیت- ج 1، آیت الله جعفر سبحانى

4- چند نکته قابل توجه در برخورد با خرافه :
1:خرافه گو خود را حق به جانب می داند.
2:به نام مبارزه با خرافات اصول از بین نرود.
3:هر مطلب بزرگی را خرافه نشماریم.
4:مساله ی فوق عقل بودن با ضد عقل بودن جداست.
5:هرچه از انبیا و علما فاصله بگیریم به خرافات نزدیکتر می شویم.
6:نظام آفرینش بر اساس علل و اسباب است،علل و اسباب هم دو گونه اند:
1:طبیعی و مادی 2:معنوی.
7:گستره ی خرافات متفاوت است،گاهی در یک کشور گاهی در یک شهر و گاهی در یک فرد.
8:خرافات معمولا در زنان بیشتر از مردان است.
9:ریشه های خرافات متفاوت است:
1:تبلیغات 2:حدس و گمان 3:تقلید از گذشتگان 4:توطئه ی دشمن به جهت دور کردن مردم از دین حقیقی و باالنتیجه حاجت نگرفتن و روی برگرداندن آنان از اصل دینداری 5:جهل نسبت به علل واقعی حوادث6:از یک حادثه ی جزیی یک اصل کلی ساختن 7:خواب دیدن 8:ضعف اندیشه.

5- اقسام خرافات:
گروهی قائلند با آن که در تاریخ فرهنگ بشری ، خرافه پرستی ، تاکنون جلوه های متنوع و فراوانی داشته واز حد شمار خارج است ، شاید بتوان آنها را از لحاظ اقبال فردی و جمعی اشخاص یا از لحاظ زیانهایی که بطور انفراد یا اجتماع برای بشر داشته اند ، به سه نوع ذیل تقسیم کرد :
الف- خرافاتی که جنبه فردی و عوام پسندانه دارد . این گونه خرافات ، عقایدی واهی را در بر می گیرد ، که افراد یا اقلیتهای خاص در یک جامعه به آن معتقد هستند و طبعاً زیان رفتارهای ناهنجار ونگرانی های برخاسته از آنها ، ضمن آنکه مستقیماً به خود آن اشخاص خرافه پرست می رسد بطور غیر مستقیم دامن اجتماع آنها را نیز می گیرد .
ب‌- خرافاتی که جنبه اجتماعی . مقصود از خرافات اجتماعی ، افکار موهوم و علایق و احساسات غیر منطقی است که اکثریت جامعه به آن معتقد و پا بند می شوند و گاه آنگونه از آنها هواداری میکنند که برای حفظ و بقایشان حاضرند جان و مال خویش را فدا سازند ، زیان این گونه پندارها که غالباً به صورت آرمانهای ملی یا شبه دینی جلوه گر می شود عمومی است بت پرستی و مکتبهای اعتقادی از این گونه است .
ت‌- خرافات سیاسی . شامل اندیشه های عوام فریبانه و منحطی است که گروههای افراطی یا احزاب خاص و سیاست مداران خودخواه قدرت طلب برای ارضای حس برتری طلبی خویش از آن سود می جویند و با تحریک عواطف بظاهر مقدس اقوام و طوائف، نظیر دفاع از ملیت و آب و خاک و یا با توجیه فرضیه های شبه علمی چون برتری بیولوژیکی نژادها به مقاصد توسعه طلبانه خود جامه عمل می پوشانند.
ر. ک : خرافات و راه درمان آن تهیه و تنظیم: محبوبه احمدی شجاع مدرسه علمیه نرجس علیهاسلام

 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید